درباره-کیاژن-فارما| About Kiagenpharma

از لحاظ تاریخی مديريت کيفيت محصولات مورد مصرف انسان سابقه دیرینه دارد (سه هزار سال قبل از ميلاد مسیح) و در گذشته مسئوليت آن بر عهده شخص سازنده کالا بوده است، اما به تدريج در اثر رشد و توسعه فعاليت هاي شرکت ها و افزايش لزوم و اهميت مديريت کيفيت، يک بخش واحد در بدنه سازماني شرکت ها با عنوان کنترل کيفيت به وجود آمد. در طول دوران صنعتي، روش هاي کنترل کيفيت در کشورهاي توسعه يافته بهبود يافت و با ظهور علم آمار از این روش جهت ارتقای بیشتر سطح کيفيت کالا و خدمات استفاده شد. در طول سال هاي بين جنگ جهاني اول (1918-1914) و دوم (1942- 1938) که عرصه گسترش کنترل کيفيت بوده است، استفاده از روش هاي آماري جهت کنترل مرغوبيت کالا و خدمات افزایش یافت. بعد از جنگ جهاني دوم با افزايش هزينه ها و کاهش سودآوري شرکت ها، بازارهاي عرضه کالا رقابتي تر و سرعت رشد نوآوري فناوري ها بیشتر شد. در بسياري از کشورها به منظور کمک به مراجع صنعتي، تجاري و قانوني، در جهت حصول اطمينان و حفظ کيفيت مناسب محصولات در عرصه ملي و اجراي عمليات مناسب در جهت حمايت از مصرف کنندگان، همگام با حفاظ ت از محيط زيست و منابع تجديد ناپذير، اقدام به احداث آزمايشگاه هاي آزمون محور جهت تضمین کیفیت محصولات مورد مصرف انسان (مستقیم یا غیر مستقیم) شد.

در سال های اخیر در کشور ما اقدامات لازم جهت تضمین کیفیت محصولات داخلی و وارداتی بر اساس استاندارد های بین المللی  (ISO, OECD, Pharmacopeia) توسط مراجع قانونی ذیربط مانند سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو، اداره کل تجهیزات پزشکی، سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، انجام شده است. مراجع قانونی با توجه به سياست هاي حاکميتي بر مبناي اصل ۴۴ قانون اساسي در راستاي برون سپاري و کوچک سازي بدنه دولت و همچنین به دلیل افزایش میزان تولیدات داخلی و محصولات وارداتی و به منظور افزایش دقت در آزمون ها و پيشگيري از خطا به منظور حمايت از تولید با کیفیت و حفظ سلامت جامعه، اقدام به برون سپاری خدمات به آزمایشگاه های همکار استاندارد کرده است. بدین جهت در سال های اخیر ما شاهد افزایش احداث و راه اندازي آزمايشگاه های همکار استاندارد (تحت نظارت مراجع قانونی ذیربط)، در سطح ملي و گاها در سطوح بالاتر منطقه اي و بين المللي هستیم.
از آنجاييکه آزمايشگاه هاي همکاراستاندارد، نقش بسيار حياتي در پايش محصولات (به لحاظ کيفيت) دارند، پيشگيري از خطا در آزمون هاي انجام شده، بسیار با اهمیت می باشد، بنابراین اين امر نيازمند همکاري و تعامل متقابل ميان مراجع قانونی و آزمایشگاه های همکار استاندارد می باشد تا بتوان نسبت به اجراي صحيح آزمون ها مطابق با قوانين و مقررات کشور اقدام کرد.