آخرین بروز رسانی: 25ام خرداد, 1403

دلایل لزوم وجود آزمایشگاه‌های همکار استاندارد

دلایل لزوم وجود آزمایشگاه‌های همکار استاندارد

صحت و قابل اعتماد بودن نتایج:  آزمایشگاه‌های همکار استاندارد، معیارها و روش‌های آزمون را به دقت بررسی  و نتایج را با استانداردهای مرجع مقایسه می‌کنند. این عمل باعث می‌شود که نتایج حاصل از آزمایشگاه‌های همکار استاندارد، دقیق و قابل اعتماد باشد.

ارتقاء کیفیت آزمایشگاه‌ها:  آزمایشگاه‌های همکار استاندارد به عنوان مرجع فنی در حوزه‌های خاصی، به سایر آزمایشگاه‌ها راهنمایی‌ها و کمک‌های فنی لازم را ارائه می‌دهند. این کمک‌ها می‌تواند شامل آموزش‌ها، راهنمایی در انتخاب روش‌های صحیح آزمون، ارائه استانداردهای مناسب و ارزیابی عملکرد آزمایشگاه باشد. این فرآیند باعث ارتقاء کیفیت و دقت آزمایشگاه‌ها می‌شود.

ارتقاء کیفیت محصول تولیدی : آزمایشگاه‌های همکار استاندارد با بررسی دقیق اجزای تشکیل دهنده محصول در فرایند تولید و درمیان گذاشتن تجربیات خود و نتایج بررسی، می تواند در جهت بهبود کیفیت محصول به واحدهای تولیدی کمک شایانی کند.

اعتبارسنجی نتایج آزمایشگاهی : با ارسال نمونه‌ها و نتایج آزمون به یک آزمایشگاه همکار استاندارد، می‌توان صحت و قابل اعتماد بودن نتایج را اعتبارسنجی کرد. این اعتبارسنجی به معنای تأیید صحت نتایج و تطابق آن‌ها با استانداردهای معتبر است.

ارزیابی محصول در شرایط اغراق آمیز : آزمایشگاه‌های همکار استاندارد با ارزیابی محصول در شرایط اغراق آمیز می تواند شرایط محیطی سخت را مثلا پایداری محصول در شرایط دمایی و رطوبتی بالا را جهت بررسی واکنش محصول اعمال کرده و نتایج را جهت رفع مشکلات در جهت بهبود کیفیت محصول توسط واحد تولیدی ارایه دهید.

ارزیابی محصول از نظر باقیمانده ها : آزمایشگاه‌های همکار استاندارد می تواند مواد باقیمانده ناشی از خط تولید (غیر قابل حذف در شرایط تولید) که گاها سبب بروز مشکلات و تغییر کیفیت محصول نهایی می شوند را شناسایی و برای حذف آن ها  راهکار ارایه دهد.

از دیگر دلایل لزوم وجود آزمایشگاه‌های همکار استاندارد ارزیابی محصول از نظر مواد آزاد شدنی از محصول : یکی از مشکلات محصولات خصوصا ترکیبات پلیمری، آزاد شدن مواد از محصول (Leachable materials) نهایی است. بسیاری از مواد به تنهایی سمی هستند، با این حال در صورت ترکیب با سایر مواد، غیر سمی می باشند، بنابراین نباید از محصول در شرایط کاربری نهایی خارج شوند. آزمایشگاه‌های همکار استاندارد با عصاره گیری از محصولات با استفاده از حلال های مناسب، امکان شناسایی خروج این گونه مواد را از محصول داشته و  می توانند اثرات آن را در سیستم بیولوٰیک بررسی کنند.

ارزیابی محصول از نظر مواد اضافه شده در فرآیند تولید : بسیاری از فزودنی ها پس از تولید به محصولات اضافه می شود، برای مثال وسایل پزشکی بعد از تولید تحت اتیلن اکساید استریل می شوند که باقیمانده آن به نوبه خود سمی می باشد، بنابراین میزا باقیمانده اتیلن اکساید در محصولات استریل حتما باید بررسی شود تا مشخص شود که سطح آن پایین تر از سطح سمی آن است.

به عنوان دلایل لزوم وجود آزمایشگاه‌های همکار استاندارد میتوان به حفظ استانداردهای فنی و علمی اشاره کرد : آزمایشگاه‌های همکار استاندارد نقش مهمی در حفظ و ارتقاء استانداردهای فنی و علمی در حوزه‌های خاص را دارند. آن‌ها با بررسی و ارزیابی معیارها و روش‌های آزمون، بهبود و ارتقاء استانداردهای مربوطه را تضمین می‌کنند.

برگزاری کارگاه های تءوری و عملی : آزمایشگاه‌های همکار استاندارد مورد تایید مراجع قانونی با برگزاری ی کارگاه های تخصصی تءوری و عملی در حوزه ای خاص، می تواند در جهت ارتقاء سطح علمی آزمایشگاه ها و بخش کنترل کیفیت واحد های تولیدی و در نتیجه ارتقاء کیفیت محصولات نقش بسزایی داشته باشند.

ارزیابی محصولات استراتژیک : یکی از اهداف احداث آزمایشگاه‌های همکار استاندارد، ارزیابی محصولاتی است که برای کشور استراتژیک می باشد (غذا، سلامت، درآمد و سایر موارد) و حفظ امنیت و ارزیابی سلامت آن ها بسیار مهم می باشد، برای مثال خوراک دام وارداتی ممکن است حاوی ترکیبات سمی مثل آفلاتوکسین باشد، بنابراین پیش از واردات باید حتما از نظر ترکیبات آن بررسی شود تا از صدمات جبران ناپذیر (جانی و مالی) جلوگیری شود.

جلوگیری از خطرات بیوتروریسم : برخی از محصولات خطرناک عمدا و به جهت به خطر انداختن سلامت جامعه و آسیب به کیان سیستم حاکمیتی توسط دشمنان وارد کشور می شوند (خصوصا دارو). یکی از وظایف اصلی  آزمایشگاه‌های همکار استاندارد، شناسایی و حذف این موارد پیش از ورود محصول به بازار مصرف است.

جلوگیری از خطرات محیط زیستی : بسیاری از محصولات مانند بذر گیاه، غلات و سایر موارد حاوی آلودگی های ویروسی، باکتریایی، قارچی، نماتود و سایر موارد می باشند که خطرات زیست محیطی شدیدی را ایجاد می کنند، بنابراین کلیه محصولات کشاورزی وارداتی پیش از واردات باید از نظر آلودگی بررسی شوند.

امکان صادرات و واردات محصولات : کلیه مواد خوراکی و بیولوژیک پیش از صادرات و واردات باید ار نظر فقدان عوامل بیماری زا بررسی و تایید شوند. کلیه مواد صادراتی باید آزمون های اجباری کشور مقصد (بر اساس استاندارهای آن کشور) را انجام دهد، همچنین کلیه مواد وارداتی نیز باید آزمون های اجباری کشورمان را انجام دهد و در صورت عدم تایید، امکان صادرات و واردات نمی باشد.