آخرین بروز رسانی: 25ام خرداد, 1403

ارزيابی کيفی و کمی کالاها و خدمات آزمایشگاهی

ارزيابی کيفی و کمی کالاها و خدمات آزمایشگاهی

براي ارزيابي کالاها و خدمات آزمایشگاهی، ابتدا بايد نمونه اي از محصول مورد نظر را به عنوان نماینده محصول در نظر گرفت تا مطابق با مشخصات و بر مبناي دستورالعمل هاي مربوطه و بر گرفته از استاندارد های بین المللی مورد تایید مراجع قانونی ذیربط، توسط پرسنل آزموده و در شرايط محيطي تعريف شده (به لحاظ انطباق با استانداردها)، مورد بررسي دقيق و موشکافانه قرار گيرد.
روش هاي آزمون مورد استفاده براي تعيين انطباق، بايستي مشخص و قابل استناد باشد و حتي المقدور مبتني بر روش هاي پذيرفته شده استانداردهاي ملي و بين المللي از سوي مراجع قانونی باشد، در غير اين صورت نتایج از طريق صحه گذاري (مقايسه نتايج حاصل از روش خاص با مرجع معتبر)، مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت.

قياس پذيري نتايج آزمون محصولات با در نظر گرفتن عدم قطعيت ها، از مقوله هاي مهم در ارزيابي کيفي و کمي به حساب مي آيد. در اين خصوص بايد به اهميت تکرارپذيري و تجديدپذيري آزمون توجه داشت که اين مهم نقش ارزندهاي در ارزيابي کيفي و کمي محصولات ايفا مي کند. البته مقايسه هاي بين آزمايشگاهي و آنچه امروزه با عنوان آزمون مهارت تخصصي يا PT در ميان آزمايشگاه هاي آزمون محور مطرح است نيز بسيار با اهميت است.
سيستم ارزيابي انطباق اجراي آزمون بر روي کالا، ممکن است با هزينه هاي بالايي همراه باشد.
در اين سيستم تمامي کالا يا خدمت مورد نظر به منظور تعيين انطباق با الزامات، مورد بررسي و آزمون قرار
مي گيرد. از آنجاييکه اين فعاليت با هزينه گزافي همراه است، بايد آزمون های ضروری و موجه برای هر کالا شناسایی و انجام شود. اين آزمون ها بايد غير مخرب باشد تا سبب تغییر در ساختار شیمیایی کالا و خلا در نتایج آزمون ها نگردد.

معيار هاي پذيرش بايستي براي تصميم گيري در خصوص انطباق يک کالا يا خدمت قابل دسترس باشد. مديريت و اداره آزمايشگاه، به منظور ارزيابي کيفي و کمي کالاها و خدمات بايد بر مبناي دستورالعمل هاي مندرج در راهنماي  ISO/IEC Guide 25  صورت پذيرد. این راهنما حاوي اصول عمومي است که بايد در تمامي آزمايشگاه هاي همکار مجاز و داراي شايستگي (به لحاظ انجام آزمون)، در کنار استاندارد ISO/IEC 17025  اعمال شود و به تعيين معيارهايي براي سيستم هاي کيفيت آزمايشگاهي، سازماندهي، مديريت و نظارت فني، آموزش و منابع انساني آزمايشگاه ها، کنترل هاي محيطي، آماده سازي نمونه هاي آزمون، مناسب بودن، نگهداري و تعمير و کاليبراسيون تجهيزات، سوابق آزمايشگاهي، گزارش دهي و ساير موارد مؤثر بر ارزشيابي کيفي و کمي محصولات و خدمات مي پردازد.