اندازه گیری آفلاتوکسین M1 در شیر و محصولات لبنی | AFM1 Detection in Dairy Products

Aflatoxin M1 Detection in Dairy ProductsAflatoxin M1 Detection in Dairy Products

اندازه گیری آفلاتوکسین M1 در شیر و لبنیات

مایکوتوکسین ها (mycotoxins) اجزای سمی تولید شده توسط قارچ های خانواده آسپرژیلوس (Aspergillus)، فوزاریوم (Fusarium) و پنیسیلیوم (Penicillium) هستند. در زنجیره غذایی، مایکوتوکسین ها ممکن است به اشکال دیگر تبدیل گردند و به مصرف کننده منتقل شوند، برای مثال آفلاتوکسین M1 در شیر و لبنیات که ناشی از حضور آفلاتوکسین B1 در علوفه دام می باشد و شدیدا سرطانزا (کارسینوژنیک) و برای کبد سمی (هپاتوتوکسیک) اند.

آلفاتوکسین ها نسبت به پاستوریزاسیون مقاوم هستند، بنابراین از نظر حد مجاز حضور در لبنیات بسیار حائز اهمیت می باشند و استفاده از روش دقیق و کارامد جهت شناسایی آنها بسیار مهم است.

روش آنالیز برای تعیین AFM1 در شیر باید قادر به تشخیص ردپای AFM1 در سطح نانوگرم بر کیلوگرم باشد. در بخش شیمی مجموعه آزمایشگاه های سنجش و پایش کیاژن فارما، اندازه گیری آفلاتوکسین شیر و لبنیات با استفاده از مرحله خالص سازی ستون IAC و به دنبال آن جداسازی LC و تشخیص فلورسانس بر اساس استاندارد ISO 14501:2007 انجام می شود. کروماتوگرافی مایع (LC) روشی است که حساسیت خوب، دامنه دینامیکی بالا و تطبیق پذیری را فراهم می کند. تشخیص توسط LC معمولا با تشخیص فلورسنت (FLD)، جذب UV یا تشخیص طیف سنجی جرمی انجام می شود.

تحویل اکسپرس
پشتیبانی 24 ساعته
پرداخت در محل
7 روز ضمانت بازگشت
ضمانت اصل بودن کالا

محصولات مرتبط

توضیحات محصول

Aflatoxin M1 Detection in Dairy Products

اندازه گیری آفلاتوکسین شیر و محصولات لبنی

  • مایکوتوکسین ها، متابولیت های ثانویه ای هستند که به طور طبیعی توسط کپک ها تولید می شوند و ممکن است غذای انسان و خوراک دام را آلوده کنند. در میان آلاینده های شیمیایی، مایکوتوکسین ها نقش عمده ای را ایفا می کنند. بیش از 25 درصد از تولیدات کشاورزی جهان به مایکوتوکسین های بالاتر از حد اتحادیه اروپا (EU) و کدکس (Codex) آلوده اند.
  • آفلاتوکسین ها (AFs) سمی ترین متابولیت های تولید شده توسط قارچ هایی مانند  Aspergillus flavus ،Aspergillus parasiticus و Aspergillus nomius هستند. آفلاتوکسین های اصلی عبارتند از آفلاتوکسین  B1 یا AFB1، آفلاتوکسین B2 یا AFB2، آفلاتوکسین G1 یا AFG1 و آفلاتوکسین G2 یا AFG2.
  • آفلاتوکسین ها در غلات و مغزهای مختلف مانند کاکائو، ذرت، پنبه دانه، میوه های خشک، انواع میوه ها، دانه های روغنی، بادام زمینی، پسته، سورگوم و ادویه جات در مزارع و در زمان نگهداری تولید می شوند. آفلاتوکسین ها حتی در غلظت های بسیار کم دارای اثرات سرطان زایی، سمیت کبدی، تراتوژنیک و جهش زایی در انسان و حیوانات هستند و ممکن است از طریق بلع، استنشاق و یا جذب از دستگاه گوارش و حتی از طریق پوست وارد بدن انسان شوند.
  • AFB1 به عنوان قوی ترین و طبیعی ترین آفلاتوکسین سرطان زا شناخته شده است و با سرطان کبد و چندین بیماری دیگر در حیوانات و انسان مرتبط است که توسط آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان به عنوان سرطان‌زای گروه یک فهرست شده است.
    تقریباً 0.3٪ تا 6.2٪ از AFB1 مصرف شده در کبد حیوانات شیرده به آفلاتوکسین M1 تبدیل می شود که در شیر ترشح می شود.
  • AFM1 به دلیل اتصال به پروتئین های شیر، به ویژه با کازئین شیر، می تواند در محصولات لبنی مانند پنیر و ماست وجود داشته باشد.
  • AFM1 با وجود اینکه سمیت کمتری نسبت به AFB1 دارد، دارای اثرات کبدی و سرطان زایی است و در طول پاستوریزه کردن، ذخیره سازی و فرآوری شیر نسبتاً پایدار است، بنابراین وجود AFM1 در شیر و محصولات لبنی یک خطر بزرگ برای انسان است زیرا این محصولات به طور منظم در رژیم غذایی روزانه مصرف می شود.
  • آفلاتوکسین ها در بیش از 80 کشور تحت نظارت هستند، اما قوانین آنها در سطح بین المللی هماهنگ نیست. حد مجاز AFM1 در شیر و محصولات لبنی از 0 تا 1 میکروگرم بر کیلوگرم است (جدول زیر).
اندازه گیری آفلاتوکسین M1 در شیر و محصولات لبنی
  • بر اساس قوانین اتحادیه اروپا (EU)، حد AFM1 مجاز در شیر خام، شیر حرارت دیده و شیر مورد مصرف در تولید محصولات لبنی نباید از 0.05 میکروگرم بر کیلوگرم برای مصرف بزرگسالان و 0.025 میکروگرم بر کیلوگرم برای محصولات غذایی مورد مصرف نوزادان و کودکان خردسال تجاوز کند. از سوی دیگر، کمیسیون Codex Alimentarius و ایالات متحده آمریکا حد 0.5 میکروگرم بر کیلوگرم را برای شیر تعریف کرده اند. اتحادیه اروپا سختگیرانه ترین مقررات را برای مایکوتوکسین ها در مواد غذایی دارد.
  • با توجه به سمی بودن AFM1 و با توجه به تعیین حداکثر سطوح باقیمانده فعلی، تشخیص و تعیین کمیت آن بسیار مهم است. تجزیه و تحلیل دقیق و سریع مایکوتوکسین ها موضوع مورد توجه بسیاری از محققان بوده است. امروزه روش های اندازه گیری مختلفی در آزمایشگاه توسعه یافته است و دارای سطوح مختلفی از حساسیت و دقت هستند که می تواند برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرند.
  • در بخش شیمی مجموعه آزمایشگاه های سنجش و پایش کیاژن فارما از روش HPLC به همراه فلورسنس و بر اساس استاندارد ISO 14501 جهت شناسایی و اندازه گیری کمی آفلاتوکسین M1 در شیر و محصولات لبنی استفاده می شود.بطور کلی پروسه آنالیز با روش HPLC شامل مراحل زیر می باشد:
    • نمونه گیری (sampling)
    • استخراج (extraction)
    • خالص سازی (purification/clean-up)
    • شناسایی (identification)
    • اندازه گیری کمی (quantification)
اندازه گیری آفلاتوکسین شیر2
اندازه گیری آفلاتوکسین شیر1
#آفلاتوکسین ام یک#آفلاتوکسین m1 #اندازه گیری آفلاتوکسین در شیر و محصولات لبنی#اندازه گیری آفلاتوکسین شیر و لبنیات#شناسایی آفلاتوکسین در شیر و لبنیات#آفلاتوکسین ام 1 در شیر و لبنیات#aflatoxin m1 in dairy products#hknhci ‘dvd Htghj,;sdk adv , gfkdhj

استاندارد | Reference

ISO 14501:2021 | IDF 171:2021 – Milk and milk powder — Determination of aflatoxin M1 content — Clean-up by immunoaffinity chromatography and determination by high-performance liquid chromatography

#آفلاتوکسین ام یک#آفلاتوکسین m1 #اندازه گیری آفلاتوکسین در شیر و محصولات لبنی#اندازه گیری آفلاتوکسین شیر و لبنیات#شناسایی آفلاتوکسین در شیر و لبنیات#آفلاتوکسین ام 1 در شیر و لبنیات#aflatoxin m1 in dairy products#hknhci ‘dvd Htghj,;sdk adv , gfkdhj
#آزمایشگاه همکار سازمان ملی استاندارد #آزمایشگاه همکار سازمان غذا و دارو #آزمایشگاه همکار اداره کل تجهیزات پزشکی #آزمایشگاه سنجش و پایش کیاژن فارما # آزمایشگاه کیاژن فارما #آزمایشگاه کنترل کیفی کیاژن فارما #تعرفه آزمون های زیست سازگاری #قیمت آزمون های زیست سازگاری #قیمت آزمون های سم شناسی #تعرفه آزمون های سم شناسی #آزمون های کالای وارداتی #آزمون های کالای صادراتی #آزمون های تولیدات دارویی #همکار شرکت های دارویی #Kiagenpharma# Kiagen# اصلاح و نباتات #آزمون های تخصصی گمرکی #آزمون های گمرکی

بررسی تخصصی

Aflatoxin M1 Detection in Dairy Products

دیدگاه کاربران

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این خدمت نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “اندازه گیری آفلاتوکسین M1 در شیر و محصولات لبنی | AFM1 Detection in Dairy Products”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *